Wszystko co musisz wiedzieć
Baza wiedzy
ŁÓDŹ TOWARZYSZĄCA to łódź ratunkowa na statkach śródlądowych, przeznaczona do ratowania załogi, pasażerów oraz osób trzecich. Łódź towarzysząca z certyfikatem przeszła weryfikację zgodnie z normą europejską PN-EN 1914:2016, dotyczącą m.in. wymiarów, stabilności, wyporności, materiałów, oraz manewrowości. Testy przeprowadzają notyfikowane instytucje, które po ich pomyślnym zakończeniu wydają certyfikat. Łódź bez certyfikatu nie może być nazywana łodzią towarzyszącą.
Łódź towarzysząca z certyfikatem wykonana jest z wytrzymałych, niepalnych materiałów odpornych na promieniowanie UV, temperatury od -20°C do +70°C, kontakt z paliwem, wodę morską oraz trudne warunki atmosferyczne. Posiada antypoślizgowe powierzchnie i specjalnie zaprojektowany kadłub, umożliwiający łatwe wiosłowanie i manewrowanie z silnikiem. Łódź jest wyposażona w dulki do wiosłowania, wiosła, kółko holownicze, otwory do zaczepienia, czerpak i linę pływającą.
Norma PN-EN 1914:2016 określa warunki techniczne, jakie muszą spełniać łodzie na statkach śródlądowych. Jej spełnienie jest wymagane przez normę ES-TRIN 2023, obowiązującą zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury.
Posiadanie łodzi towarzyszącej jest wymagane na większych statkach motorowych, towarowych, zbiornikowcach, barkach holowanych o nośności powyżej 150 t, holownikach i pchaczach o wyporności powyżej 150 m³, wszystkich statkach pasażerskich i urządzeniach pływających bez względu na wyporność. Armatorzy i kierownicy tych jednostek muszą wyposażyć je w łódź towarzyszącą przed rejsem.
Każda łódź towarzysząca musi przejść testy stabilności i manewrowości, zarówno bez jak i z silnikiem, przeprowadzone przez uznane instytucje notyfikowane. Certyfikat CE, nadany przez Polski Rejestr Statków lub inne instytucje, nie jest równoważny certyfikatowi spełnienia normy EN 1914:2016.
Jeśli łódź na statku nie posiada certyfikatu, to statek nie spełnia minimalnych wymagań bezpieczeństwa. W skrajnych przypadkach może to skutkować utratą świadectwa zdolności żeglugowej. Łódź towarzysząca z certyfikatem zwiększa bezpieczeństwo załogi, pasażerów i osób trzecich, umożliwiając szybką akcję ratunkową w razie potrzeby.
W przypadku szkody, towarzystwo ubezpieczeniowe może odmówić wypłaty odszkodowania, jeśli łódź towarzysząca była niewłaściwa lub jej brakowało. Kontrola dokumentacji jakościowej łodzi jest przeprowadzana przez instytucje notyfikowane i organy administracji państwowej.
Certyfikat dla łodzi spełniającej normę EN 1914:2016 może być wydany przez notyfikowane instytucje z Unii Europejskiej. Jeśli łódź na statku nie posiada certyfikatu, a spełnia określone wymagania dotyczące m.in. materiałów, wyporności, stabilności i wyposażenia, to nie trzeba jej wymieniać. W przeciwnym razie należy wyposażyć statek w łódź z certyfikatem.
Certyfikat CE dla łodzi nie jest wystarczający. Jeśli inspektor nakazał wymianę łodzi towarzyszącej na taką, która spełnia normę EN 1914:2016, należy złożyć zapytanie ofertowe, podając parametry statku.
Wyposażenie łodzi towarzyszącej z certyfikatem obejmuje m.in. dulki do wiosłowania, wiosła, kółko holownicze, otwory zaczepienia, czerpak oraz linę pływającą. Jeśli łódź ma silnik, to dodatkowo powinna mieć płytę do mocowania silnika, zbiornik paliwa i akumulatory. Warto wyposażyć statek w łódź towarzyszącą z certyfikatem, aby zwiększyć bezpieczeństwo, spełnić wymagania ubezpieczycieli oraz uniknąć odpowiedzialności cywilnej czy karnej w razie wypadku.