Potrzebujesz Pomocy?
FAQs
Tutaj zebraliśmy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Nie znalazłeś odpowiedzi na nurtujące Cię pytanie?
Napisz do nas: biuro@lodzie-towarzyszace.pl
Czym jest łódź towarzysząca?
ŁÓDŹ TOWARZYSZĄCA to określenie łodzi ratunkowej, będącej na wyposażeniu statków śródlądowych, przeznaczonej do ratowania i wyciągania z wody załogi i pasażerów, jak też do ratowania i wyciągania z wody osób trzecich.
Czym różni się łódź towarzysząca z certyfikatem od łodzi bez certyfikatu?
ŁÓDŹ TOWARZYSZĄCA z certyfikatem to taka łódź, która przeszła kompletną weryfikację spełnienia warunków określonych w normie europejskiej PN-EN 1914:2016 pod względem wymiarów, wolnej burty, wyporności, rezerwy wyporności, stabilności na wodzie, niepalności, materiałów z jakich jest wykonana, wyposażenia i została poddana testom wytrzymałości, stabilności przy wyciąganiu ludzi z wody i manewrowości z napędem silnikowym lub ręcznym. Weryfikacja i testy przeprowadzone przez notyfikowane instytucje są potwierdzane certyfikatem.
Spełnienie szczegółowej normy PN-EN 1914:2016 dotyczącej statków żeglugi śródlądowej, łodzi roboczych, łodzi towarzyszących i ratunkowych jest wymagane w obwieszczeniu Ministra Infrastruktury, określającego minimalne wymagania techniczne mające zastosowanie do statków pływających po śródlądowych drogach wodnych rejonów 1, 2 , 3, 4, nazywanego w skrócie normą ES-TRIN.
Łódź, która nie przeszła weryfikacji i przeprowadzono na niej testów nie ma certyfikatu i nie może być nazywana łodzią towarzyszącą.
Jakie właściwości posiada łódź towarzysząca z certyfikatem?
ŁÓDŹ TOWARZYSZĄCA z certyfikatem jest wykonana z wytrzymałych i niepalnych materiałów (ognioodporność B15 według Rezolucji IMO MSC 61(67)), posiada specjalnie zaprojektowane elementy wypornościowe z grodziami poprzecznymi, wykonana jest z materiałów odpornych na promieniowanie UV, temperaturę w zakresie -20oC do +70oC, kontakt z paliwem lub olejem mineralnym, odpornych na wodę morską i trudne warunki atmosferyczne.
Wszystkie powierzchnie dna, pokładu i stopnic są antypoślizgowe. Kształt kadłuba łodzi umożliwia łatwe wiosłowanie, manewrowanie przy napędzie silnikiem i utrzymywanie stałego kursu bez względu na wiatr i fale. Łódź stabilnie utrzymuje się na wodzie przy wyjmowaniu osób z wody. Kadłub łodzi ma uchwyty na krawędzi burty lub liny ratownicze na całym obwodzie.
ŁÓDŹ TOWARZYSZĄCA jest wyposażona przynajmniej w dwie dulki do wiosłowania, dwa wiosła, kółko holownicze, co najmniej trzy otwory do zaczepienia przez urządzenie podnośne, czerpak, linę pływającą o długości 5m i średnicy 12mm.
ŁÓDŹ TOWARZYSZĄCA przeszła kompletną weryfikację spełnienia warunków i rzeczywistych badań stateczności, manewrowości bez i z silnikiem, określonych w normie europejskiej EN1914:2016.
Czym jest norma EN 1914: 2016?
Norma europejska PN-EN 1914:2016 statki żeglugi śródlądowej – łodzie robocze, łodzie towarzyszące i ratunkowe jest zbiorem warunków technicznych jakie muszą spełniać łodzie na statkach żeglugi śródlądowej. Norma ta została uznana przez Polski Komitet Normalizacyjny i zatwierdzona przez Prezesa PKN w dniu 2 grudnia 2016. Norma ta zastępuje poprzednią normę PN-EN 1914:2010.
Spełnienie normy PN-EN 1914:2016 przez łodzie towarzyszące jest wymagane przez ogólną normę ES-TRIN 2023 obowiązującą z mocy rozporządzenia Ministra Infrastruktury określające minimalne wymagania techniczne mające zastosowanie do statków pływających po śródlądowych drogach wodnych.
Na jakich jednostkach wymagane jest posiadanie łodzi towarzyszącej?
Posiadanie łodzi towarzyszącej wymagane jest na wszystkich większych statkach motorowych, towarowych, zbiornikowcach, barkach holowanych o nośności powyżej 150t, jak też na holownikach i pchaczach o wyporności większej niż 150m3, wszystkich statkach pasażerskich i urządzeniach pływających bez względu na wyporność.
Czy potrzebuję łodzi towarzyszącej na swoim statku?
Jeśli jesteś armatorem lub kierownikiem jednostki wymienionej powyżej musisz wyposażyć ją w łódź towarzyszącą przed rejsem, bez względu czy jest ona wpisana jako obowiązkowe wyposażenie do świadectwa zdolności żeglugowej czy nie. Obowiązek przestrzegania prawa i przepisów jest niezależny od dokumentów statkowych.
Jakie testy musi przejść łódź aby otrzymać certyfikat spełniający normę EN 1914: 2016?
Producent ŁÓDZI TOWARZYSZĄCEJ musi każdy model łodzi poddać rzeczywistym testom w naturze przeprowadzonym przez uznane instytucje notyfikowane, takie jak towarzystwa klasyfikacyjne czy inne podmioty uznane przez administrację państwową. Sprawdzane są warunki stateczności przy maksymalnym obciążeniu próbnym i nierównomiernym rozkładzie obciążenia. Wykonuje się na wodzie próby cyrkulacji i manewru „Z” łodzi z silnikiem przy pełnej prędkości i przy pełnym wychyleniu steru na każdą burtę, jak też badanie zatrzymania i jazdy wstecz.
Czy certyfikat CE nadany przez Polski Rejestr Statków jest równoważny certyfikatowi spełniającemu normę EN 1914: 2016?
Certyfikat CE, jak też certyfikat łodzi rekreacyjnej nadany przez Polski Rejestr Statków, czy inną instytucję notyfikowaną nie jest równoważny certyfikatowi spełnienia normy EN 1914-2016.
Czemu muszę wymienić swoją starą łódź towarzyszącą?
Jeśli łódź na wyposażeniu statku nie posiada certyfikatu spełnienia normy EN 1914:2016 to nie są spełnione minimalne wymagania do uprawiania żeglugi, w takim samym stopniu jak brak wymaganego wyposażenia ratunkowego.
Czy mogę utracić świadectwo zdolności żeglugowej jeżeli nie posiadam łodzi towarzyszącej z certyfikatem?
Jeśli statek kwalifikuje się do obowiązku posiadania łodzi towarzyszącej to w przypadku kontroli lub innych okoliczności może to stanowić zaniedbanie zagrażające bezpieczeństwu żeglugi, statku, lub przebywającym na nim osób w myśl art. 11 Ustawy o żegludze śródlądowej skutkujące zatrzymania statku, skierowania do najbliższego postoju i zatrzymania dokumentu dopuszczającego do żeglugi do czasu usunięcia stwierdzonych naruszeń.
Czy łódź towarzysząca z certyfikatem zwiększa bezpieczeństwo na jednostce?
Łódź towarzysząca jest jednym z głównych elementów zapewnienia bezpieczeństwa załogi, pasażerów i osób trzecich w przypadkach zagrożenia życia i zdrowia. Musi istnieć możliwość zwodowania łodzi towarzyszącej w ciągu maksymalnie 5 minut, podjęcia akcji ratunkowej w przypadku sytuacji „człowiek z burtą” i wciągnięcia osoby na pokład łodzi.
Brak certyfikatu dla łodzi towarzyszącej a wypłata ubezpieczenia?
Jeśli szkoda ma związek z zapewnieniem bezpieczeństwa przy użyciu łodzi towarzyszącej, a tej łodzi nie było, lub była ona niewłaściwa to towarzystwo ubezpieczeniowe może odmówić wypłaty odszkodowania.
Kto kontroluje to czy łódź towarzysząca posiada certyfikat?
Kontrola dokumentacji jakościowej statku jest w gestii instytucji notyfikowanych i organów administracji państwowej podczas nadzoru nad budową, doraźnych i okresowych kontroli.
Kto może wydać certyfikat dla łodzi spełniającej normę EN 1914: 2016?
Certyfikat dla łodzi towarzyszącej spełniającej normę EN 1914:2016 mogą wydawać instytucje notyfikowane i uznane przez organy administracji państwowej podmioty. Mogą to być instytucje z całej Unii Europejskiej.
Łódź towarzysząca na moim statku nie posiada certyfikatu co mogę zrobić?
Jeśli jest to łódź towarzysząca, która znajdowała się na pokładzie przed dniem 01.01.2009 i była wpisana na listę łodzi towarzyszących dla żeglugi śródlądowej publikowanej przez CESNI, lub łódź ta jest wykonana z odpowiednich materiałów (na łodzi towarzyszącej wykonanej z materiału syntetycznego nie może być żadnych oznak zniszczenia), ma objętość (LxBxH) co najmniej 2,7 m³, jest wyposażona w miejsca siedzące dla największej dopuszczalnej liczby pasażerów oraz umożliwia bezpieczne manewrowanie z taką liczbą pasażerów na pokładzie, ma wolną burtę z największą dopuszczalną liczbą pasażerów 25 cm lub więcej, pozostały wypór wypełnionej jednostki bezzałogowej w kN wynosi co najmniej 0,3xLxBxH, zachowuje pionową pozycję pływającą we wszystkich warunkach obciążenia, jest wyposażona w odpowiednie urządzenia (dwa wiosła, czerpak, linę cumowniczą, linę ratowniczą, dwa bolce, ucho holownicze i urządzenie podnoszące, jest wyposażona w urządzenie odwadniające wykonane z materiału odpornego na korozję, które można w dowolnym momencie szybko i bezpiecznie zamknąć, wszystkie dostępne powierzchnie są antypoślizgowe, ma możliwość chwycenia się burty lub wolna burta pustej łodzi przekracza 30 cm, jest wyposażona w liny lub uchwyty, których będzie się mogła chwycić osoba w wodzie, jest wyposażona z obu stron w odblaskowy pasek o minimalnej szerokości 0,1 m i długości 1 m i ma zamocowaną tabliczkę z oznaczeniem numeru ENI, numeru świadectwa inspekcji, nazwą organu inspekcyjnego, który zweryfikował za pomocą praktycznych badań w wodzie stojącej wyżej wymienione wymagania to nie trzeba wymieniać tej łodzi na łódź z certyfikatem. W każdym innym przypadku należy wyposażyć statek w łódź towarzyszącą z certyfikatem.
Moja łódź posiada certyfikat CE wydany przez Polski Rejestr Statków czy to wystarczy do przedłużenia świadectwa zdolności żeglugowej?
Certyfikat CE dla łodzi nie jest wystarczający.
Inspektor nakazał mi wymienić łódź towarzyszącą na taką, która spełnia normę EN 1914: 2016, co mam robić?
Należy złożyć pisemne zapytanie ofertowe podając niezbędne parametry statku : rodzaj, nośność lub wyporność, ilość członków załogi, maksymalne wymiary (długość, szerokość i wysokość) przestrzeni na statku do przechowywania łodzi, parametry urządzenia podnośnego.
Jakie wyposażenie powinna posiadać łódź towarzysząca z certyfikatem?
Łódź towarzysząca z certyfikatem musi być wyposażona przynajmniej w dwie dulki do wiosłowania, dwa wiosła, kółko holownicze, co najmniej trzy otwory zaczepienia przez urządzenie podnośne, czerpak, linę pływającą o długości 5m i średnicy 12mm.
Jeśli łódź jest z silnikiem to musi dodatkowo był wyposażona w osprzęt: płytę/podstawę do mocowania silnika, zbiornik paliwa i akumulatory wraz z elementami mocującymi. Jeżeli zbiornik paliwa i akumulatory są umieszczone w łodzi, to powinny być one oddzielone od siebie w gazoszczelnych przedziałach. Stanowczo zalecane jest posiadanie osłony śruby napędowej, w celu ochrony przed ryzykiem zranienia w przypadku ratowania.
Dlaczego warto wyposażyć swój statek w łódź towarzyszącą z certyfikatem spełniającą normę EN 1914: 2016?
Wyposażenie statku w łódź towarzyszącą z certyfikatem spełnienia normy EN 1914:2016 znacząco zwiększa bezpieczeństwo załogi, pasażerów i osób trzecich, jak też zapewnia wypełnienie wymagań towarzystw ubezpieczeniowych w przypadkach asekuracji i wypłaty odszkodowań dla członków załogi czy pasażerów. Przestrzeganie przepisów chroni załogę i armatora przed odpowiedzialnością cywilną czy karną w nieszczęśliwych przypadkach.